HARM VAN REENEN

projecten

winkel

contact

HEMA re-identity project (WdKA)

 

Een bedrijf is vergelijkbaar met een mens: het heeft een identiteit van waaruit geopereerd wordt. Visie, missie en doelstellingen komen voort uit die identiteit. Met het model van Simon Sinek kan de identiteit worden ontleed door het op te delen in de drie cirkels (van binnen naar buiten): Why, What en How. Waarom doet een merk wat ze doen, Wat doen ze precies en Hoe dragen ze dat uit.

 

Het model zoals hiernaast weergegeven is gebaseerd op verschillende soorten archetype: een geïdealiseerd oermodel dat ten grondslag ligt aan latere varianten. In het weergegeven model zie je de basis varianten die een bedrijf kan zijn.

 

Het bedrijf dat ik heb uitgekozen voor dit project is HEMA. In mijn onderzoek naar HEMA heb ik stilgestaan bij de missie, visie en doelstellingen, de houding, het gedrag en de visuele identiteit. Vervolgens heb ik 2 nieuwe archetypen aan HEMA gekoppeld: dichtbij en contrasterend. Dit resulteerde in respectievelijk de caregiver en explorer. Vanuit het model van Simon Sinek bekeken veranderd de reden van communiceren en daarmee de manier waarop ze dat doen. Hieronder staat een beknopte uitleg van de explorer en de caregiver.

 

Klik op de logo's als link naar HEMA als explorer of HEMA als caregiver. Nog steeds is het HEMA, maar met een andere benadering van identiteit en daarmee een andere visuele identiteit.

┬ę HARM VAN REENEN